بدان که: آنکه غیبت را مىشنود نیز حکم غیبت کننده را دارد، همچنان که دراحادیث وارد شده است. و همچنان که غیبت کنندگان، افساد دارند، غیبتشنوندگان نیز چنیناند، زیرا: آنکسى که در حضور او غیبت مسلمانى مىشود یا به آن خوشحال نمىشود و بدش همنمىآید و به این جهت منع نمىکند.یا خوشحال مىشود ولى از راه ریا و تزهد تصدیقنمىکند.بلکه گاه است منع مىکند اما قلبا طالب آن است که منع او را نشنوند.و بساباشد حیلهها برانگیزد که آن غیبت قطع نشود، مثل اینکه: اظهار تعجب کند یا بگوید که: من چنین نمىدانستم و او را نوع دیگر شناخته بودم، که آن غیبت کننده بیشتر میل درغیبت کند.و به این سخنها او را به غیبت وا مىدارد.و اینها همه در گناه و حکم با غیبتکننده شریکاند.
خلاصه آنکه: گناه شنونده غیبت، مثل غیبت کننده است، مگر اینکه: در مقام انکاربرآید و سخن آن شخص را قطع کند.یا از مجلس برخیزد.و اگر قدرت بر اینها نداشتهباشد در دل غضبناک گردد.و اگر به زبان گوید: ساکتشو، اما در دل، مایل و طالبباشد، این از اهل نفاق است.پس بر اهل دین لازم است که: چنانچه غیبت مسلمانى رابشنوند در مقام انکار برآیند و آن را رد کنند و الا مستوجب نکال مىگردند.
حضرت رسول - صلى الله علیه و آله - فرمود که: «هر که مؤمنى را در نزد او ذلیل کنندو او بتواند یارى او را بکند و نکند خدا در روز قیامت او را ذلیل مىسازد» .
و فرمود: «هر که رد کند از غیبت، برادر خود را و آبروى او را محافظت کند، حقاستبر خدا که در روز قیامت آبروى او را نگاهدارد» . و فرمود که: «هیچ مردى نیست که بدى برادر مسلم او در نزد او مذکور شود و اوبتواند او را جانب دارى و حمایت کند - اگر چه به یک کلمه باشد - و نکند مگر این کهخداى - تعالى - او را در دنیا و آخرت ذلیل مىکند.و هر که بدى برادر مسلمش را در نزد او ذکر کنند و او یارى او کند خدا یارى او کند در دنیا و آخرت» .
و فرمود: «هر که حمایت کند آبروى مسلمانى را، خدا در روز قیامت ملکى رامىفرستد که او را حمایت کند» .
و فرمود: «هر که منت گذارد بر برادر خود در خصوص غیبتى از او که در مجلسىبشود و آن را رد کند، خداى - تعالى - هزار در از شر را در دنیا و آخرت از او دورمىکند.و اگر بتواند و رد غیبت او را نکند گناه او هفتاد مقابل آن کسى است که غیبتکرده است» .